تماس با لانر هلدینگ
فهرست عناوین

مهاجرت

182
مهاجرت

مهاجرت یعنی چه؟ چرا افراد مهاجرت می‌کنند؟ آیا همه افراد با هر شرایطی امکان مهاجرت دارند؟ در این مقاله از لانر هلدینگ به بررسی مقوله مهاجرت، راه‌های آن و دلایلی که باعث می‌شود مردم کشور خود را ترک کنند می‌پردازیم. مهاجرت پدیده‌ای جهانی محسوب می‌شود که قرونی است سبک زندگی انسان‌ها را دچار تحول کرده‌است. مردم به دلایل مختلفی از جمله فرصت‌های اقتصادی، ناپایداری سیاسی و عوامل محیطی مهاجرت می‌کنند. حرکت مردم از مرزها‌ی گوناگون منجر به تبادل فرهنگ‌ها، ایده‌ها و سنت‌ها و ایجاد جوامع متنوع و غنی از فرهنگ شده‌است. یکی از عوامل اصلی مهاجرت جستجوی فرصت‌های اقتصادی بهتر است. بسیاری از افراد کشورهای خود را ترک گفته و به دنبال حقوق بالاتر، فرصت‌های شغلی بیشتر یا شرایط زندگی بهتر مهاجرت می‌کنند. مهاجران اقتصادی اغلب از کشورهای در حال توسعه به کشورهای توسعه یافته مهاجرت می‌کنند تا شانس خود را برای یافتن زندگی بهتر برای خود و خانواده‌شان امتحان ‌کنند.

طبق آخرین آمار، طی 5 دهه اخیر تعداد مهاجران در تمام دنیا به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده‌است. تعداد تخمینی مهاجران جهان در حال 2020 حدود 281 میلیون نفر است. این رقم تقریبا 3 برابر تعداد مهاجران در سال 1970 بوده و نشان از آمار بالای مهاجرت می‌دهد. در این میان، کشور آمریکا سابقه بیشترین جذب مهاجر در جهان را دارد. ناپایداری سیاسی و درگیری‌های داخلی و خارجی از دیگر عوامل مهاجرت است. مردم تمایل دارند به دور از تبعیض، خشونت یا جنگ زندگی کنند؛ از این رو، به دنبال یک زندگی بهتر در کشورهای دیگر برای یافتن امنیت و آرامش هستند. جابجایی مردم به دلایل سیاسی ممکن است چالش‌های زیادی برای هم مهاجران و هم کشورهای میزبان ایجاد کند. عوامل محیطی نیز مانند فاجعه‌های طبیعی، تغییرات آب و هوا و کمبود منابع ممکن است باعث شود که مردم کشور خود را ترک کنند. به عنوان مثال، افزایش سطح دریا، خشکسالی‌ها و پدیده‌های هواشناسی شدید ممکن است خانه‌ها و معاش‌ها را نابود کرده و مردم را به جستجو برای پناهگاه در مناطق یا کشورهای دیگر وادار کند.


انواع مهاجرت و دلایل آن

جابجایی مردم می‌تواند داخل کشور یا خارج از کشور بوده و دلایل مهاجرت نیز می‌توانند متفاوت باشند. افراد ممکن است تصمیم بگیرند به دلایلی مثل آب و هوا، شرایط اقتصادی، مسائل خانوادگی و ... به شهر دیگری از کشور خود مهاجرت کرده و آنجا ساکن شوند. همچنین، افراد می‌توانند به همین دلایل به کشور دیگری مهاجرت کنند. همانطور که قبل‌تر گفتیم، افراد ممکن است به دلایل متفاوت و متعددی تصمیم به ترک وطن خود بگیرند. از آنجایی که همه می‌دانیم داشتن یک زندگی باکیفیت در وطن و در کنار خانواده می‌تواند از آرزوهای هر کسی باشد، پس آگاهیم که افرادی که قصد دارند مهاجرت کنند معمولا دلایل حائز اهمیتی برای جابجایی دارند. ادامه تحصیل، شرایط کاری بهتر، فرار از شرایط سیاسی یا جنگ، بلایای طبیعی، تصمیم برای سرمایه‌گذاری و پیوستن به خانواده از دلایل مهاجرت هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع مهاجرت و دلایل آن را با هم بررسی کنیم.

دانشگاه‌های برتر آلمان

مهاجرت تحصیلی

تحصیلات و آموزش از مهم‌ترین پایه‌های اقتصاد و پیشرفت فردی و جمعیست. به این منظور که رشد فردی افراد تا حد زیادی به تحصیلات و آموزش مربوط بوده و رشد جوامع نیز با پیشرفت فردی افراد جامعه امکان‌پذیر است. درنتیجه، دولت‌ها روی کیفیت آموزش سرمایه‌گذاری کرده و آن را در دستور کار خود قرار می‌دهند. در این میان، تجهیزات و امکانات آموزشی در بعضی کشورها بیشتر و بهتر ارائه شده و باعث می‌شود محصلانی که قصد ادامه تحصیل در مراکز آموزش عالی پیشرفته‌تر دارند، کشور خود را ترک کرده و عزم تحصیل در کشورهای دیگر کنند.
افراد در مقاطع مدرسه، کالج، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری  مهاجرت تحصیلی به آلمان می‌کنند. دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی که محصلان برای آن‌ها اقدام می‌کنند می‌توانند دولتی یا خصوصی باشند. معمولاً مراکز خصوصی شهریه تحصیل بالاتری نسبت به مراکز دولتی داشته و گاهاً ممکن است شرایط پذیرش آسان‌تری نیز داشته باشند.
 

مهاجرت کاری

از دیگر روش‌های معمول مهاجرت در دنیا مهاجرت کاریست. به این منظور که افراد با ارائه مدارکی در رابطه با حرفه یا سابقه کاری خود اقدام به ادامه فعالیت در حیطه کاری خود در کشورهای دیگر می‌کنند. انواع متفاوتی از مهاجرت کاری نیز وجود دارند؛ مثل اخذ ویزای جاب آفر یا جاب سیکر. افراد با گرفتن جاب افر (پیشنهاد کاری) از یک کارفرما در کشور مقصد می‌توانند مهاجرت کرده و از همان ماه اول حقوق بگیرند. اما افرادی که قصد اخذ ویزای جاب سیکر دارند شرایطشان متفاوت است. به این افراد فرصت چند ماهه‌ای داده می‌شود (معمولا 6 ماه) تا به کشور مورد نظر خود رفته و به دنبال کار بگردند.

مهاجرت کاری

 

مهاجرت برای سرمایه گذاری

گاها افراد ترجیح می‌دهند ب کمک سرمایه خود به کشورهای خارجی مهاجرت کنند. اگر شما هم قصد انتقال سرمایه خود به کشور دیگر و پیشرفت در سطح جهانی یا بین المللی دارید، اخذ ویزای سرمایه‌گزاری یا همان گلدن ویزا برای شما بهترین گزینه روی میز است. چون در کشورهای بسیاری در ازای سرمایه گزاری برای افراد مجوز اقامت صادر می‌شود. اما حتما در نظر داشته باشید که ممکن است قوانین سرمایه‌گذاری در کشورها با هم متفاوت بوده و یا حتی در مواردی این ویزا جزء مجوزهای صادر شده نباشد.
هزینه مهاجرت از طریق سرمایه گذاری بسیار بالاست و حتی می‌توان گفت این روش جابجایی گران‌ترین نوع مهاجرت است. چون شما باید سرمایه بسیار زیادی را از کشور خود بیرون برده و وارد کشور دیگر کنید. به عنوان مثال برای سرمایه گذاری در کشور آلمان نیاز به حداقل 400 هزار یورو و برای سرمایه گذاری در کانادا نیاز به حداقل 2 میلیون دلار بودجه احتیاج  دارید.
 

مهاجرت برای پیوستن به خانواده

افراد بسیار به منظور ملحق شدن به فرزند، پدر یا مادر خود و یا ازدواج مهاجرت کرده و کشور دیگری را برای زندگی انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال متقاضیانی که همسرشان اقامت کشور دیگری را دارند می‌توانند با اقدام به اخذ ویزای پیوست به همسر خود ملحق شده و مهاجرت کنند. برخی این روش را آسان‌ترین راه مهاجرت می‌دانند. به این صورت که اگر همسر شما اقامت یک کشور خارجی را داشته باشد، شما نیز می‌توانید با اخذ ویزای پیوست همسرتان به کشور مقصد مهاجرت کنید.
 

چگونه مهاجرت کنیم

تا به اینجای مطلب از انواع روش‌ های مهاجرت و دلایل آن سخن گفتیم و هر کدام را جداگانه بررسی کردیم. اما سوال اصلی این است که چگونه باید مهاجرت کنیم؟ چه اقداماتی باید برای پیشبرد اهداف خود در مسیر مهاجرت انجام دهیم؟ اینکه چگونه باید مهاجرت کنیم، تا حد زیادی به روش مهاجرت شما بستگی دارد. چون هر روش پیچ و خم خود را داشته و باید با دقت تمام انجام شود. اما مواردی وجود دارند که در مسیر تمامی روش‌های مهاجرت یکسان و مهم هستند. شما در وهله اول تحقیق در مورد مهاجرت را اولویت خود قرار دهید. در ادامه این موارد را با هم بررسی می‌کنیم.

ارزیابی ویزا

 

تحقیق در مورد مهاجرت

به گفته افرادی که تجربه مهاجرت را داشته‌اند، مهم‌ترین سوالی که افراد متقاضی مهاجرت باید از خود بپرسند این است که هدفشان از مهاجرت چیست؟ برخلاف تصور عده کثیری، مهاجرت اصلا آسان نیست. دید برخی نسبت به مهاجرت فقط داشتن آزادی، دنیای رنگارنگ و جدید، پیشرفت مطلق، تجربه‌های نو و ... است. اما حقیقت مهاجرت دوری از خانواده، کسب درآمد و پیدا کردن کار، پیدا کردن مسکن، سختی ارتباط گرفتن با مردم، اخت پیدا کردن به زبان کشور مقصد و موارد چالش برانگیز دیگریست. از همین جهت، باید هدف گذاری صحیح انجام دهید و دلیل مهاجرت خود را بسنجید. ارزیابی دلیل و هدف مهاجرتتان بسیار حائز اهمیت بوده و مسیر شما را روشن می‌کند. قبل از مهاجرت، نسبت به کشور مقصد خود اطلاعات کافی کسب کنید و در رابطه با زبان، فرهنگ، ارزش‌ها، قوانین، سنت‌ها و ... آگاهی یابید.
 

انتخاب مجموعه مهاجرتی مطمئن

اطلاع از امور مهاجرتی، قوانین کشورهای مختلف، مراحل اخذ ویزا از سفارت، امور مرزها و ... از مهم‌ترین جزئیاتی هستند که باید به آن‌ها توجه کنید. همانطور که می‌دانید ممکن است مسیر مهاجرت انرژی، هزینه و زمان زیادی از افراد بگیرد. پس بهتر است کار خود را به کسانی بسپارید که به چم و خم این مسیر واقف بوده و از جزئیات کار مطلع هستند. مشاوران، وکلا و کارشناسان مهاجرتی معتبر و قانونمند از همین دسته افراد هستند. اما در نظر داشته باشید که باید بتوانید یک موسسه مهاجرتی قانونی، معتبر و پایبند به اصول را پیدا کنید. خواندن مقاله بهترین موسسه مهاجرتی می‌تواند کمک شایانی در این راه به شما بکند.
 

 

اقدام برای مهاجرت

پس از ارزیابی، پیدا کردن یک موسسه مهاجرتی معتبر و دریافت مشاوره تخصصی نوبت به اقدام برای مهاجرت می‌رسد. شما باید حتما در این مرحله مدارک مورد نیاز خود را جمع‌آوری کرده و مراحل اولیه را انجام دهید. البته معمولا اکثر موارد توسط وکیل مهاجرتی شما انجام شده و نیاز به نگران نیست. اما حتما پروسه کارهای خود را با مجموعه پیگیری کنید تا از روند پیشرفت در مسیر خود آگاه باشید.

 

مشکلات مهاجرت

افراد چه در مسیر اخذ ویزا و چه بعد از ورود به خاک کشور مقصد ممکن است با مشکلات معتددی روبرو شوند. به عنوان مثال، جمع آوری مدارک و اطلاع از چینش صحیح آن‌ها، یادگیری زبان مقصد، پیدا کردن یک دارالترجمه معتبر، مدیریت هزینه‌ها و زمان، اخذ تاییدیه مدارک و وقت سفارت می‌توانند از مهم‌ترین چالش‌های شما قبل از گرفتن ویزا باشند. ما در مجموعه لانرهلدینگ آماده خدمت‌رسانی به شما در تمامی موارد مزبور هستیم. پس شما تنها باید نسبت به یادگیری زبان آلمانی اقدام کنید.

اما این تمام ماجرا نیست. شما در کنار ما صددرصد و تضمینی ویزای آلمان را اخذ می‌کنید. اما مسیر اصلی بعد از ورود شما به آلمان شروع می‌شود. خرید سیمکارت، پیدا کردن مسکن و خوابگاه، آنملدونگ، افتتاح حساب بانکی و تمدید اقامت همه از مواردی هستند که شما باید یاد بگیرید. ما حتی بعد از ورود شما به آلمان هم با پشتیبانی یک ساله در کنار شما هستیم و با مشاوره‌های تخصصی، راه را برای شما روشن می‌کنیم. اما به جز مواردی که گفتیم، هنوز هم مشکلات دیگری وجود دارند. شما باید همیشه در حال تقویت زبان خود باشید. همچنین، شوک فرهنگی را فراموش نکنید! اکثر مهاجران شوک فرهنگی را از بزرگترین مشکلات مهاجرت می‌دانند.

مقالات مشابه مهاجرت

© Copyright 2015-2023 zidex - All Rights Reserved - Develop by: zidex