تماس با لانر هلدینگ
فهرست عناوین

انگیزه نامه

98
انگیزه نامه

اگر شما هم قصد دارید برای نهاد یا مرکز آموزش عالی خاصی اقدام کرده و یا مهاجرت کاری یا تحصیلی کنید، انگیزه‌نامه از مهم‌ترین مدارکیست که باید ارائه دهید. هنگام اپلای برای تحصیل در خارج از کشور، یکی از حائز اهمیت ترین بخش‌های یک رزومه تحصیلی قوی انگیزه نامه (SOP) شماست. نوشتن یک SOP عالی ممکن است سخت و مضطرب‌کننده به نظر برسد، اما نگران نباشید. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم. در این مقاله به تعریف انگیزه نامه و ساختار نوشتن آن می‌پردازیم و در رابطه‌ با روش‌های متمایز کردن انگیزه‌نامه سخن می‌گوییم.

 

انگیزه نامه چیست؟

انگیزه نامه یا SOP یک مقاله یا نوشته کوتاه است درباره سابقه تحصیلی، دستاوردها و اهداف شما که نهاد مقصد را از دلیل اپلای برای آن رشته تحصیلی یا دانشگاه آگاه می‌سازد. درواقع شما با نوشتن انگیزه‌نامه به ناظر می‌گویید که چرا تمایل دارید در رشته تحصیلی مورد نظر خود در دانشگاه یا کالج مذکور اپلای و تحصیل کنید. یک انگیزه نامه خوب و قوی می‌تواند شما را میان داوطلبان بسیار برجسته‌تر کرده و شانستان را تا حد قابل توجهی بالا ببرد. حتی می‌تواند به شما کمک کند نمرات پایینی که دارید را جبران کنید. پس حتما در نظر داشته باشید که دستاوردهای خود را در انگیزه‌نامه‌تان پررنگ جلوه داده و ثابت کنید که شایسته جایگاه مربوطه هستید. تصویری واضح و خوب از کاراکتر خود به مرکز انتخابی ارائه داده و همچنین سعی کنید قلم و مهارت‌های نوشتاری خود را نیز در این نامه ثابت کنید.

دانشگاه‌های برتر آلمان
 

چگونه انگیزه نامه بنویسیم؟

برای نوشتن یک انگیزه‌نامه قوی، حتما در نظر داشته باشید که برای چه مرکز یا نهادی SOP می‌نویسید. به هیچ عنوان انگیزه‌نامه‌ای ننویسید که کلی بوده و به جزئیات نمی‌پردازد. چون با این روش فقط فرصت‌های خود را می‌کشید. فراموش نکنید که جزئیات کلید موفقیت شماست. اگر کلی بنویسید، ناظر تصور می‌کند که نوشتن این انگیزه نامه و اخذ پذیرش از این مرکز چندان برای شما مهم نیست. در ادامه ساختاری استاندارد برای شما مهیا کرده‌ایم تا راحت‌تر بتوانید نامه خود را بنویسید.
 

  • پاراگراف اول:

اولین پاراگراف مقدمه شماست. در این پاراگراف باید خود را به بهترین شکل ممکن معرفی کنید و در رابطه با رشته‌ای که برای آن اپلای می‌کنید توضیح دهید. در ادامه شرح کوتاهی از محتوای انگیزه‌نامه خود بدهید و مواردی که قصد بررسیشان دارید را مختصرا بیان کنید.
 

  • پاراگراف دوم:

در این بخش باید در رابطه با دلیل علاقه خود به رشته مد نظرتان توضیح دهید. حتما از تجربه‌های شخصی خود در رابطه با هدف و رشته تحصیلیتان بنویسید. در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان علاقه و اهداف خود را وابسته به اطرافیان، دوستان و خانواده نشان ندهید.
 

  • پاراگراف سوم:

در پارگراف سوم از توانمندی‌های خود سخن بگویید. سابقه تحصیلی مرتبط، تجربه شخصی، فعالیت‌های جانبی و هر مورد دیگری که بتواند سطح سواد شما را گسترده نشان دهد را بیان کنید.
 

  • پاراگراف چهارم:

در این پاراگراف باید توضیح دهید که دلیل علاقه‌تان به تحصیل در این مرکز چیست. چرا این دانشگاه/کالج را انتخاب کرده‌اید و چه ارزشی برای شما دارد. از پردیس دانشگاه سخن به میان آورید و به طور واضح انتخاب خود را توجیح کنید. فراموش نکنید که در این بخش نشان دادن دانش و آگاهی شما در رابطه با آن موسسه، تاریخچه آن و رشته‌هایی که ارائه می‌دهد تاثیر بسزایی در کیفیت انگیزه‌نامه شما خواهد داشت.
 

  • پاراگراف پنجم

اهداف بلند مدت شما در این بخش از انگیزه‌نامه به کارتان می‌آیند! در پاراگراف پنجم از امیال و هدف‌هایی که دارید بنویسید و قدم‌های بعدی خود را مشخص کنید. به عنوان مثال ادامه تحصیل یا شغل آینده خود و برنامه‌ای که برای پیشرفت در مسیر خود دارید. در انتها فراموش نکنید از ناظر به خاطر بررسی انگیزه نامه خود تشکر کنید.

انگیزه نامه
 

تفاوت انگیزه نامه با CV

اگرچه انگیزه‌نامه و CV شبیه به هم به نظر می‌رسند، اما کاربرد بسیار متفاوتی دارند. افراد در رزومه بیشتر در صدد اثبات توانمندی‌ها، صلاحیت‌ها و دستاوردهای حرفه‌ای خود هستند و حتی آن‌ها را با مدارک و تاریخ دقیق اثبات می‌کنند. مواردی که می‌تواند یک رزومه را قوی کند فعالیت‌های حرفه‌ای، شرکت در سمینارها، مسئولیت‌های پذیرفته شده و ... هستند. در حالی که در SOP انگیزه‌ها، آرزوها، توانایی‌ها و وجه تمایز هر داوطلب مشخص می‌شود.
 

قوانین نوشتن انگیزه نامه

برای نوشتن یک انگیزه‌نامه معمولاً ساختاری استاندارد وجود دارد که می‌توان از آن پیروی کرد. در استفاده صحیح از دستور زبان، رعایت نگات نگارشی و قواعد انسجام متن بکوشید تا بتوانید انگیزه‌نامه خود را میان صدها انگیزه‌نامه دیگر پررنگ نشان دهید. از اضافه‌گویی بپرهیزید و شیوا و مفید بنویسید. از دیگر مواردی که بسیار مهم است، دوری از سرقت ادبیست. انگیزه‌نامه خود را با قلم خود بنویسید و جملات را از جای دیگر کپی نکنید. هر جمله‌ای که از سایت‌های دیگر، کتاب‌ها، نمونه انگیزه‌نامه‌های آماده و یا هوش مصنوعی (مثل چت جی پی تی) بردارید، ناظران متوجه شده و ادامه انگیزه‌نامه شما را نمی‌خوانند. پس حتما به دانش خود اطمینان داشته و از واژگان خود استفاده کنید.
 

درخواست نوشتن انگیزه نامه

ما تمامی موارد مهم و قابل توجه در بحث نوشتن انگیزه‌نامه را در این مطلب برای شما بررسی کردیم. با اینکه با اطلاع صحیح و دقیق از ساختار و قوانین انگیزه‌نامه می‌توان یک انگیزه‌نامه بسیار خوب نوشت، اما به علت اهمیت بسیار این مدرک و تاثیر آن بر پذیرش افراد ترجیح می‌دهند نگارش آن را به دست افراد متخصص بسپارند. کارشناسان مجرب ما در مجموعه لانر هلدینگ چندین سال در زمینه پروسه اپلای و نگارش انگیزه‌نامه تجربه دارند و می‌توانند در زمینه نگارش انگیزه‌نامه به شما کمک کنند. پس می‌توانید با خیال راحت انگیزه‌نامه خود را به ما بسپارید. برای اطلاعات بیشتر نسبت به اخذ تایم مشاوره اقدام کنید.

© Copyright 2015-2023 zidex - All Rights Reserved - Develop by: zidex