تماس با لانر هلدینگ
فهرست عناوین

ارز دولتی

313
ارز دولتی

ارز دولتی یکی از انواع ارز مبادله‌ای در کشور ایران است که خرید و فروش می‌شود. درواقع، بازار ارز ایرانی نرخ‌ها و مدل‌های متفاوتی دارد که طبق تقاضای مردم در بازار مبادله می‌شود. یکی از پرتقاضاترین ارزهای این بازار، ارز دولتی است که با هزینه کمتری نسبت به قیمت ارز در بازار آزاد خریداری می‌شود و هر فرد می‌تواند سالی یک‌بار مقدار مشخصی خریداری کند.  در این مقاله از لانر هلدینگ راجع به انواع ارز، نحوه ثبت نام و خرید ارز دولتی و نرخ آن صحبت می‌کنیم.
 

نحوه دریافت ارز دولتی

یکی از سوالات پرتکرار متقاضیان این است که ارز دولتی از کجا بگیریم. نحوه دریافت ارز دولتی با کارت ملی به راحتی قابل انجام است و هر ایرانی می‌تواند به وسیله کارت ملی خود یک بار در سال ارز دولتی خریداری کند. اما خریداری کردن ارز دولتی مراحل متعددی دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید. در وهله اول، باید در بانک ملی یک حساب ارزی باز کرده، به شعبه ارزی مراجعه کنید و شماره شبای حساب ارزی خود را از بانک بگیرید. بعد از اینکه شماره شبای خود را از بانک گرفتید می‌توانید به صرافی مراجعه کرده و پس از انجام مراحل احراز هویت مقدار ارز مورد نظر خود را بخرید.

دانشگاه‌های برتر آلمان

فراموش نکنید که هر فرد می‌تواند تا 2 هزار دلار در سال ارز دولتی بخرد. اما باید حتما شرایط زیر را داشته باشد:

  • فرد مذکور باید حداقل 18 سال داشته باشد.
  • 5 روز پس از اینکه ارز به حساب شخص اریز شد، وی امکان برداشت از آن حساب را خواهد داشت. اما برای برداشت باید به شعب ارزی مراجعه کند.
  • شخص باید حتما یک حساب ارزی در بانک‌های تایید شده توسط بانک مرکزی داشته باشد. مانند بانک ملی، بانک ملت، بانک تجارت و ...
  • هر شخص تنها یک بار در سال مجاز به خرید ارز دولتی است. حتی اگر در دفعه‌های قبلی خرید ارز دولتی (در همان سال) کمتر از سقف اعلام شده سهمیه خود ارز خریده باشد.
  • سهمیه هر شخص 2000 دلار است. اما در شرایط خاصی، امکان خرید ارز دولتی بیشتر نیز وجود دارد. مثل تجار واجد شرایط که کارت بازرگانی دارند.
  • افرادی که شناسنامه ندارند نیز می‌توانند ارز دولتی خریداری کنند. این افراد به کمک شناسنامه و برگه تعویض قادر به خرید ارز دولتی خواهند بود.


ارز

 

مدارک مورد نیاز برای خرید ارز دولتی

جهت خرید ارز دولتی حتما موارد زیر را به همراه داشته باشید:

  • کارت ملی
  • حداقل دو کارت بانکی (باید به نام متقاضی باشد)
  • فرم افتتاح حساب ارزی
  • سیم کارت (باید به نام متقاضی باشد)
  • کارت بازرگانی (برای تجار واجد شرایط)

ثبت نام ارز دولتی

برای خرید ارز دولتی دیگر نیاز به ثبت نام در سامانه my.ice.ir ندارید. تنها کافیست در یکی از شعب بانک‌های تایید شده توسط بانک مرکزی حساب ارزی افتتاح کنید و برای خرید ارز دولتی به ‌صرافی‌ها مراجعه کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید با ارائه کارت ملی و از طریق بانک ملی ارز دولتی ثبت نام کنید.
 

قیمت ارز دولتی

همانطور که قبل‌تر نیز گفتیم، از آنجایی که ارز دولتی ارزان‌تر از ارز آزاد است، متقاضیان زیادی برای خرید آن وجود دارد. از آنجایی که قیمت دلار مکررا در حال تغییر است، به تبع قیمت ارز دولتی با کارت ملی نیز متغیر بوده و امکان اعلام یک نرخ ثابت برای خرید آن وجود ندارد. اما به صورت کلی، قیمت ارز دولتی معمولا حدود 10 هزار تومان ارزان‌تر از قیمت ارز در بازار ارز آزاد اعلام می‌شود. به عنوان مثال، اگر قیمت دلار در بازار آزاد حدود 60 هزار تومان باشد، افراد می‌توانند به کمک کارت ملی خود تا سقف 2 هزار دلار در سال همان ارز را به قیمت حدودا 50 هزار تومان خریداری کنند. در نظر داشته باشید که در مواردی ممکن است در صورت عدم وجود دلار، یورو به متقاضیان فروخته شود. همچنین، اگر نیاز به اطلاعات دقیق‌تری در رابطه با ارز دولتی دارید، حتما به سایت ice.ir مراجعه کنید تا بتوانید از شرایط و نرخ جدید ارز دولتی آگاهی پیدا کنید.
 

ارز مسافرتی

ارز مسافرتی یکی از ارزهایی است که مسافران هوایی، ریلی و دریایی می‌توانند با قیمتی کمتر از ارز آزاد خریداری کنند. اما سقف خریداری این ارزها بر اساس نوع سفر و گاها حتی کشور مقصد می‌تواند متفاوت باشد.  طبق اعلامیه سامانه ICE متقاضیان جهت دریافت ارز مسافرتی هوایی می توانند به  شعب ارزی بانک ملی ایران و بانک ملت مراجعه کنند. شعب ارزی بانک های مذکور پس از دریافت و کنترل مدارک مورد نیاز شامل اصل گذرنامه، بلیت هوایی اعم از یکسره یا دوسره (کاغذی یا الکترونیکی)، رسید پرداخت عوارض خروج از کشور پس از ثبت اطلاعات در سامانه نظارت ارز (سنا) با انتخاب سرفصل ارز مسافرتی هوایی (غیر از عمره مفرده و عتبات عالیات) و اخذ شماره پیگیری از سامانه یاد شده از طریق سامانه ارزی ملی (سام) نسبت به فروش ارز اقدام می کنند. در نظر داشته باشید که مسافران می‌توانند ارز مسافرتی را هم به صورت حضوری و هم غیر حضوری دریافت کنند. اگر شخصی بخواد حضوری اقدام کند، باید به شعب منتخب بانک‌های ملی، ملت و سامان در سراسر کشور مراجعه کند. اما در روش غیر حضوری می‌تواند از طریق نرم افزار بله بانک ملی اقدام کند و ارز مسافرتی بگیرد.

ارز دولتی

اگر شما هم از متقاضیان خرید ارز مسافرتی هستید، به موارد زیر حتما دقت کنید:

  • مبلغ قابل پرداخت ارز مسافرتی هوایی ۵۰۰ یورو بود که از تاریخ 7 اسفندماه 1402 این رقم به 1000 یورو در سال افزایش یافت.
  • افراد زیر 5 سال قادر به خرید ارز مسافرتی نیستند.
  • ارز مسافرتی تنها یک بار در سال به مسافران پرداخت می‌شود.
  • ایرانیان مقیم خارج از کشور مجاز به خرید ارز مسافرتی نیستند.
  • متقاضیان می‌توانند حداکثر 7 روز پیش از تاریخ پرواز درج شده در بلیط خود ارز مسفرتی بخرند.
  • در حال حاضر فروش ارز  به مسافرانی که از طریق فرودگاه های امام خمینی (ره)، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، ارومیه و اهواز به خارج از کشور سفر می کنند، توسط بانک ملی ایران امکان پذیر است.
  • بانک ملت رسید ارز مسافرتی مسافران را فقط برای سفرهای با مبدا فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) صادر خواهد کرد؛ چراکه  این بانک تنها در این فرودگاه دارای باجه و خودپرداز ارزی است.
  • در حال حاضر مبلغ قابل پرداخت ارز مسافرتی زمینی، ریلی و دریایی ۳۰۰ یورو است.

 ارز دانشجویی

ارز دانشجویی درواقع ارزیست که با نرخ دولتی به دانشجویان عزیزی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی دارند فروخته می‌شود. برای دریافت ارز دانشجویی باید مراحل خاصی را طی کنید که در ادامه این مطلب به آن می‌پردازیم.
در وهله اول باید در نظر داشته باشید که رشته تحصیلی شما مهم است. دانشجویان تحت نظارت وزارت علوم که متقاضی دریافت ارز دانشجویی هستند باید به «سامانه سجاد» و دانشجویانی که تحت نظارت زارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند باید به «سامانه موحد» مراجعه کرده و مدارک لازم را در این سامانه‌ها بارگزاری کنند.

© Copyright 2015-2023 zidex - All Rights Reserved - Develop by: zidex