تماس با لانر هلدینگ
فهرست عناوین

تورم در آلمان

190
تورم در آلمان

تورم در آلمان از مهم‌ترین شاخصه‌های اقتصاد قدر آلمان بوده و تاثیر بسزایی در بازار این کشور و قدرت خرید مردم دارد. طی سال‌های اخیر، نرخ تورم در آلمان به طور متوسط حدود 1.5 الی 2 درصد بوده که نشان‌دهنده پایدری نسبی این شاخص اقتصادی کشور است. با این حال، در برخی بازه‌های زمانی نرخ تورم در آلمان کاهش و افزایش نیز داشته و برای مردم و کسب و کارها چالش‌هایی ایجاد کرده‌است. در حال حاضر، نرخ تورم آلمان که در ماه مارس 2024 اعلام شده 2.2 درصد است.
عوامل مختلفی می‌توانند بر تورم یک کشور تاثیر بگذارند؛ مثل تغییرات در قیمت نفت و کالاهای وارداتی، نرخ عرضه و تقاضا در کشور، سیاست‌های مالی و تغییرات ارزی. آلمان نیز مانند هر کشور دیگری باید بتواند تمامی موارد گفته شده را بررسی کرده و کنترل کند تا بتواند اقتصاد خود را در سطح خوب و ثابتی نگه دارد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا تغییرات نرخ تورم در آلمان را با هم بررسی کرده و با نرخ تورم ایران مقایسه کنیم.

تورم در آلمان
 

تورم آلمان در جنگ جهانی

در زمان جنگ جهانی دوم بیش از 20 درصد مناطق مسکونی آلمان تخریب شد و دولت توانایی پاسخگویی به تقاضای مردم را نداشت. دولت آلمان در جنگ جهانی دوم تورم بسیار شدیدی را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که هم پدیده ابرتورم و هم تورم پنهان در کارنامه جنگی این کشور دیده می‌شود. بالاترین نرخ تورم این کشور مربوط به تورم آلمان بعد از جنگ جهانی اول است که ماهانه 322 درصد تخمین زد شده بود. درواقع آلمان هنگام جنگ مبالغ زیادی از کشورهای دیگر کمک مالی گرفته بود که موفق به بازگرداندن آن‌ها نشده و درگیر بدهکاری شده بود. واحد پول آن زمان در کشور آلمان مارک بود و جالب است بدانید مردم برای خرید یک قرص نان نیاز به 200 میلیارد مارک بودجه داشتند.


نرخ بیکاری و تورم در آلمان
 

 

تورم آلمان در سال 2024

از شاخص‌های تعیین کننده و مهم برای تخمین تورم یک کشور، شاخص قیمت مصرف‌کننده است که این رقم در آلمان در سال گذشته حدودا 4 درصد افزایش داشت. درواقع، شاخص قیمت مصرف‌کننده برای اندازه‌گیری تغییرات قیمت کالا‌ها کاربرد دارد که اواخر سال 2022 هم به اوج خود رسیده بود. نرخ تورم آلمان در 2024 به میزان 2.2 درصد تخمین زده می‌شود. اما دلیل این ثبات، رشد و پیشرفت چیست؟

  • صنایع آلمان: 26.6 درصد ارزش ناخالص این کشور مربوط به صنایع آن است.
  • صادرات و واردات آلمان: آلمان بعد از چین و آمریکا سومین واردکننده و صادرکننده بزرگ جهان است.
  • بهترین مکان برای نمایشگاه تجاری: دو سوم رویدادهای صنعت جهانی در کشور آلمان برگزار می‌شوند.
  • مراکز اقتصادی قدرتمند: کلان‌شهرهایی چون برلین (در زمینه کارآفرینی و نوآوری)، مونیخ (در زمینه تکنولوژی)، هامبورگ (رسانه، لجستیک، تولید هواپیما)، اشتوتگارت (زمینه تولید خورو)، راین نکار (در زمینه آی تی و شیمی) و فرانکفورت (در زمینه امور مالی) از قدرتمندترین مراکز اقتصادی آلمان هستند.
  • فعالیت کمپانی‌های کوچک: درواقع 99.6 درصد کمپانی‌های آلمانی کوچک هستند و کمتر از 500 کارمند دارند. این کمپانی‌ها تاثیر فوق العاده‌ای بر اقتصاد آلمان دارند. به گونه‌ای که پایه و اساس سیستم اقتصادی آلمان محسوب می‌شوند.

دانشگاه‌های برتر آلمان

نرخ بیکاری در آلمان

نرخ بیکاری یک کشور درواقع درصد تعداد افراد بیکار در نیروی کار یک کشور است که به عنوان یکی از فاکتورهای مهم اقتصاد هر کشور به شمار می‌رود. جدول زیر نرخ بیکاری در آلمان را از سال 2005 تا 2023 نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌کنید، از سال 2005 تا به امروز نرخ بیکاری در این کشور نرخ نزولی داشته و در این 18 سال، کمترین نرخ بیکاری آن مربوط به سال 2019 است که رقم آن 5 درصد بود. هم اکنون نرخ بیکاری در این کشور 3.5 درصد است و در ادامه سال 2024 کم‌تر نیز خواهد شد.
 

مقایسه نرخ تورم در آلمان و ایران

در جدول‌های زیر، نرخ تورم در ایران و آلمان را مشاهده می‌کنید.
تورم در ایران:
تورم ایران

تورم در آلمان:
تورم در آلمان
 

© Copyright 2015-2023 zidex - All Rights Reserved - Develop by: zidex