تماس با لانر هلدینگ
فهرست عناوین

آلمان

339
آلمان

آلمان یکی از کشورهای بزرگ و مهم اروپا به شمار می‌رود. این کشور در اروپای مرکزی واقع شده و با جمعیتی بالغ بر 83 میلیون نفر، به عنوان چهارمین قدرت‌ اقتصادی دنیا شناخته می‌شود. پایتخت آلمان برلین است که با تاریخچه‌ای بسیار قدیمی و فرهنگ غنی هر ساله مورد توجه و بازدید گردشگران زیادی از سراسر جهان می‌گردد. این کشور، یک سرزمین تجاری و صنعتی است و تولیدات آن در زمینه‌های صنایع خودروسازی، الکترونیک، ماشین آلات و تجهیزات پزشکی در سراسر جهان شناخته شده است. به علت ارتباطات تجاری و اقتصادی گسترده‌ی آلمان با سایر کشورها، مردم این کشور، علاوه بر زبان رسمی خود -که آلمانی است- زبان انگلیسی را نیز به خوبی فرا گرفته‌اند.
آلمان یکی از کشورهای پیشرفته جهان است و به عنوان یکی از مراکز علمی و تحقیقاتی جهان شناخته می‌شود. در آلمان، دانشگاه‌ها و کالج‌ها، مراکز آموزشی و موسسه‌های تحقیقاتی بسیار معتبری وجود دارند که به علت سطح بالای کیفیت آموزش، میزبان دانشجویان بین المللی بسیاری هستند. برای افرادی که قصد مهاجرت و یا حتی سفر به آلمان را دارند، آشنایی با آلمان از مولفه‌های مهم به شمار رفته و می‌تواند در تصمیم‌گیری کمک شایانی به آن‌ها کند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی این کشور سرسبز اروپایی بپردازیم.
 

آشنایی با کشور آلمان

این کشور پرجمعیت‌ترین کشور اتحادیه اروپا و سومین قدرت اقتصادی دنیاست. اما از همان ابتدا به این شکل نبوده و تاریخ پر پیچ و خمی را پشت گذاشته‌است. آلمان طی جنگ جهانی دوم به شدت آسیب دید و پس از پایان جنگ جهانی دوم به عنوان یک کشور شکست خورده و متضرر، با شرایط سختی مواجه شد. اما با وجود وضعیت وخیم، ویرانی‌ها و خسارات بسیار، توانست در سال‌های بعدی با استفاده از برنامه‌ریزی‌های مناسب به یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان تبدیل شود. با اجرای برنامه‌های اقتصادی مناسب، آلمان در دهه 1950 به یک کشور صنعتی قوی تبدیل شد و صنایع مختلفی چون خودروسازی، فولادسازی، مواد شیمیایی و ... را در خود تقویت کرد و رشد داد.
تاریخچه آلمان از زمان ژرمن‌ها، فرانک‌ها و امپراتوری روم تا به امروز را پوشش داده و میراثی غنی بر جای گذاشته است. درواقع به هنگام دوران باستان ژرمن‌ها در منطقه‌ای در آلمان امروزی که ژرمنیا نام داشت سکونت داشتند. گذشت و گذشت تا اینکه زمانی فرا رسید که آلمان امروزی بخش بزرگی از امپراتوری روم را شکیل می‌داد. اما چند سال بعد از اینکه امپراتوری روم در سال 1806 سقوط کرد، کنفدراسیون آلمان تشکیل شد. به هر صورت بعد از پستی‌ها و بلندی‌های بسیار و به خصوص جنگ جهانی دوم، اکنون جمهوری فدرال آلمان بر این سرزمین حاکمیت دارد که از سال 1990 تاسیس شده‌است.

کشور آلمان

 

کشور آلمان برای زندگی

زندگی در آلمان بسیار متنوع است. آلمان یک کشور با شاخص کیفیت زندگی بالاست و به عنوان یکی از بهترین کشورهای جهان برای زندگی به شمار می‌رود. سیستم آموزشی، سلامت و رفاه اجتماعی در آلمان بسیار پیشرفته است و این کشور به عنوان یکی از باثبات ترین کشورهای جهان شناخته می‌شود.
زیرساخت‌های تحصیلی باکیفیت، اقتصاد قدرتمند، موقعیت‌های شغلی متنوع، سیستم بهداشت و درمان پیشرفته، حمل و نقل عمومی گسترده و عوامل متعدد دیگری وجود دارند که دست به دست هم داده و کشور آلمان را تبدیل به یکی از بهترین مقصدها برای مهاجرت کرده است. همینطور از آنجایی که آلمان یک کشور مهاجرپذیر است، تنوع ملیت و قومیت در آن به وفور دیده می‌شود و زیادی سالانه به آلمان مهاجرت می‌کنند. آلمان به دلیل سیستم آموزشی، سیستم اقتصادی، سیستم درمانی، شاخص کیفیت زندگی خوب و ... به یکی از مقاصد پرطرفدار برای مهاجران تبدیل شده است. طی سال‌های اخیر نیاز متقابل مردم به یک زندگی باکیفیت و نیاز کشور آلمان به نیروی جوان و پرانرژی باعث شده آمار مهاجرت به آلمان روز به روز بیشتر شود.


دانشگاه‌های برتر آلمان

هزینه زندگی در آلمان

هزینه زندگی در آلمان برای بسیاری از افراد موضوعی حائز اهمیت است. از منظر هزینه‌های زندگی، آلمان رتبه 26 را در دنیا داشته و هزینه زندگی در این کشور نسبت به اکثر کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا مقرون به صرفه تلقی می‌شود. هزینه زندگی در آلمان برای یک فرد مجرد، در سال 2024 تقریبا حداقل 934 یورو در ماه می‌باشد. از سوی دیگر، همین هزینه برای یک خانواده چهار نفره به طور متوسط حدود 3203 یورو در ماه بدون احتساب اجاره است. البته هزینه زندگی بسته به شهر شما و سبک زندگی شما متفاوت خواهد بود. معمولا هزینه زندگی در ایالت‌های غربی به مراتب بیشتر از ایالت‌های شرقی آلمان است. به عنوان مثال مونیخ به عنوان گران ترین شهر آلمان شناخته شده و طبیعتا هزنیه زندگی در مونیخ بالاتر از شهرهای دیگری چون کلن و حتی برلین است.


هزینه اجاره مسکن در آلمان

مسکن در آلمان بیشتر هزینه‌های ماهانه زندگی مردم را در بر می‌گیرد. به طور کلی، وضعیت خرید مسکن در آلمان کمی دشوار است و خرید خانه چندان آسان نیست. البته، برخلاف دهه اخیر که قیمت‌ مسکن در آلمان افزایش داشت، در سال 2023 کاهش بی‌سابقه‌ای پیدا کرد. بر اساس آماری که اخیرا توسط Destatis منتشر شده است، به طور متوسط املاک 9.9 درصد ارزان‌تر از سال 2022 است.
اما در نظر بگیرید که شما چه بخواهید خانه بخرید، چه بخواهید اجاره کنید، بسته به شهر، منطقه (حومه یا مرکز)، تعداد اتاق خواب و امکانات خانه، هزینه‌ی که باید بابت خانه بپردازید تغییر می‌کند. اکثر مردم در کشور آلمان ترجیح می‌دهند یک خانه را اجاره کنند تا اینکه بخرند. به عنوان مثال، در شهر برلین 85 درصد مردم مستاجر هستند.
 

هزینه خورد و خوراک در کشور آلمان

به جدول زیر دقت کنید. البته در نظر داشته باشید که این قیمت‌ها می‌توانند در شهرهای مختلف کمی متفاوت باشند.


هزینه‌‌ها
 

هزینه حمل و نقل در آلمان

سیستم حمل و نقل در آلمان بسیار گسترده‌ است و شامل وسایل حمل و نقل کاربردی متعددی می‌شود که تردد در سطح شهر و حتی مناطق بین شهری را برای شهروندان آسان‌تر می‌کنند. این وسیله‌ها شامل یو بان، اس بان، تراموا، اتوبوس، تاکسی و دوچرخه می‌شوند.
اس بان سریع‌ترین سیستم حمل و نقلی درون شهری در آلمان است. از طرف دیگر، یو بان که همان متروی آلمانیست ایستگاه‌های سراسر شهرهای بزرگ آلمان مانند برلین، هامبورگ، مونیخ، فرانکفورت و ... را به هم متصل می‌کند. تراموا و اتوبو نیز از دیگر وسایل نقلیه عمومی پرکاربرد در این کشور هستند. مخصوصا اتوبوس که در ساعات دیرهنگام شب نیز فعالیت می‌کند.
به عنوان یکی از وسایل نقلیه پرطرفدار آلمانی، جالب است بدانید که دوچرخه در این کشور بسیار پرکاربرد است و طبق علائم راهنمایی و رانندگی فعالیت می‌کند. شما حین دوچرخه‌سواری در این کشور باید به چراغ‌های راهنمایی رانندگی دقت کنید و حتی موقع پیچیدن راهنما بزنید!

هزینه بهداشت و درمان در آلمان

به صورت کلی، سیستم بهداشت و درمان آلمان بر پایه بیمه برنامه‌ریزی شده است. بعضی بیمه‌ها در آلمان اجباری و باقی آن‌ها اختیاری هستند. یکی از این بیمه‌های اجباری بیمه درمانی است که به دو صورت ارائه می‌شود؛ بیمه درمانی دولتی و بیمه درمانی خصوصی. دولت آلمان سعی دارد با اجباری کردن بیمه درمانی، از تحت پوشش بودن تمامی افراد حاضر در جامعه اطمینان حاصل کند. بیمه درمانی دولتی خدماتی چون بستری و سرپایی، مراقبت‌های اورژانسی، معاینات و بعضی مراقبت‌های دندانپزشکی و بینایی ارائه می‌کند و هزینه آن به صورت خودکار ماهانه از افرادی که تحت پوشش هستند کسر می‌شود.

دانشگاه‌های آلمان

 

تحصیل در آلمان

کشور آلمان معروف به کیفیت بالای آموزش، موسسه‌های آموزشی، دانشگاه‌ها و کالج‌های برتر با رنکینگ‌های جهانی است. به همین علت، دانشجویان از سراسر دنیا تحصیل در آلمان را مد نظر قرار می‌دهند. موسسات آموزش عالی در آلمان به دانشگاه ها، دانشگاه های علوم کاربردی، کالج ها، کالج های الهیات، کالج های هنر و موسیقی و کالج های مدیریت دولتی تقسیم می شوند. علاوه بر دانشگاه‌ها و تحصیلات آکادمیک باکیفیت، دوره‌های آموزشی آوسبیلدونگ نیز توجه بسیاری را از سراسر جهان به خود جلب کرده‌اند. دوره‌های آموزشی آوسبیلدونگ به دوره‌های کارآموزی در آلمان گفته می‌شود که آموزش تئوری را با آموزش عملی ترکیب می‌کند. همچنین شرکت در آوسبیلدونگ کاملا رایگان است و حتی به کارآموزان حقوق هم تعلق می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آوسبیلدونگ اینجا را کلیک کنید. تمامی این موارد در کنار یکدیگر به خوبی افراد را برای وارد شدن به بازار کار آلمان آماده میکند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی کالج‌ها و دانشگاه‌ها در آلمان بپردازیم.


کالج در آلمان به صورت کلی به دو نوع تقسیم می‌شود؛ کالج دولتی و کالج خصوصی. کالج‌های دولتی بسیار کم هزینه هستند. تعجب نکنید! درواقع اینکه شما برای تحصیل در کالج های خوب آلمان نیاز به پرداخت شهریه نداشته باشید امری کاملا عادی است و اکثر کالج‌های خوب و باکیفیت این کشور، بهترین برنامه‌های آموزشی را با کم ترین هزینه ارائه می‌دهند. اما در نظر بگیرید که برای تحصیل در کالج‌های خصوصی باید حدودا 3500 یورو به بالا هزینه بپردازید.
شما با توجه به رشته‌ی تحصیلی خود در مقطع دبیرستان (تجربی، ریاضی، انسانی و ...) می‌توانید در مقطع کالج در آلمان درس بخوانید. انواع کالج در آلمان را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

  • کالج M-kurs: کالج‌های M-kurs مربوط به رشته‌های زیست شناسی، پزشکی یا داروسازی هستند.
  • کالج T-kurs: کالج‌های T-kurs برای رشته‌های مهندسی، ریاضیات و علوم طبیعی هستند.
  • کالج S-kurs: کالج‌های S-kurs مخصوص رشته‌های مرتبط با زبان است.
  • کالج W-kurs: کالج‌های W-kurs مخصوص رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی است.
  • کالج G-kurs: کالج‌های G-kurs مخصوص رشته‌های علوم انسانی و هنر است.

برای تحصیل در کالج‌های دولتی آلمان باید در آزمون ورودی کالج شرکت کنید. همچنین، نیاز به مدرک دیپلم و مدرک زبان آلمانی (حداقل B1) خواهید داشت. در نظر داشته باشید که رشته‌ی دبیرستان شما در نوع کالجی که می‌خواهید در آن درس بخوانید تاثیر دارد. به عنوان مثال، افرادی که دیپلم انسانی دارند نمی‌توانند وارد کالج M-kurs شوند. از آنجایی که از خاک ایران برای پذیرش کالج در آلمان اقدام می‌کنید، سن شما نیز حائز اهمیت است. معمولا ایرانیان از 18 تا 23 سال می‌توانند برای تحصیل در کالج‌های آلمان ویزا بگیرند. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با کالج در آلمان، اینجا را کلیک کنید.

دانشگاه‌های برتر آلمان

در رابطه با دانشگاه‌ها در آلمان، حدودا در کشور آلمان 423 موسسه آموزش عالی وجود دارد که از این تعداد 108 دانشگاه هستند. میان این دانشگاه‌ها، بیش از 80 دانشگاه در آلمان دولتی می‌باشند. دانشگاه‌‌های دولتی در آلمان معمولا کم هزینه و بدون شهریه هستند (به جز بعضی دانشگاه‌های ایالت بادن وورتمبرگ). اصولا هزینه‌ای که در دانشگاه‌های دولتی آلمان از دانشجویان اخذ می‌شود، مبلغی حدود 300 الی 400 یورو است که مربوط به بلیط حمل و نقل عمومی، اتحادیه دانشجویی و ... می‌شود. از برترین دانشگاه‌های آلمان می‌توان به دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ، دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاه فنی برلین، دانشگاه هایدلبرگ، دانشگاه RWTH آخن و ... اشاره کرد.
برای تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های آلمان، 2 راه پیش رو دارید؛ از آنجایی که در کشور آلمان تحصیلات پیش از دانشگاه 13 ساله و در ایران 12 ساله است، باید حتما قبل از شروع مقطع کارشناسی خود در کشور آلمان، حداقل یک سال در مقطع کالج تحصیل کنید. راه دیگری که دارید این است که حداقل 40 واحد از رشته مد نظر خود را در ایران بگذرانید و سپس با ریزنمرات همان واحدهایی که گذرانده‌اید از دانشگاه مد نظر خود در آلمان پذیرش مستقیم بگیرید.
 زبان تحصیل در دانشگاه‌های آلمان معمولا به زبان آلمانی است؛ مخصوصا در مقطع کارشناسی. اما در مقطع کارشناسی ارشد، به احتمال بسیار زیاد می‌توانید در رشته مد نظر خود به زبان انگلیسی نیز تحصیل کنید. همچنین، مدرکی که شما در دانشگاه‌های آلمان می‌گیرید بسیار معتبر است و در سراسر دنیا به رسمیت شناخته خواهد شد. البته شرایط تحصیلی و نمرات شما در مقاطع تحصیلی پیشین تاثیر بسیار زیادی در زبان تحصیل شما در دانشگاه دارد. اگر تمایل دارید شرایط خود را برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان بررسی کنید، از طریق لینک زیر فرم مشاوره تخصصی را پر کرده و یک وقت مشاوره رایگان رزرو کنید. مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

در بحث مهاجرت تحصیلی به آلمان، باید بدانید که سیستم آموزشی قوی، زیرساخت‌های تحصیلی باکیفیت و برنامه‌های آموزشی متنوعی دارد که باعث شده دانشجویان بسیاری از سراسر دنیا مهاجرت تحصیلی به آلمان را به عنوان ادامه مسیر پیشرفت خود برگزینند. دانشگاه‌های آلمان با داشتن برترین رنکینگ‌های جهانی برخلاف دیگر کشور‌ها بسیار کم هزینه و تقریبا رایگان هستند. تمام هزینه‌ای که شما باید به عنوان دانشجو در یک دانشگاه یا کالج دولتی بپردازید مربوط به اتحادیه دانشجویی و بلیط حمل و نقل عمومی و حدود 300 الی 400-500 یورو است.
شما می‌توانید در مقاطع کالج، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در موسسه‌های آموزشی عالی آلمان تحصیل کنید. در نظر بگیرید که مدارک تحصیلی شما، مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی (بسته به مقطع، رشته و دانشگاه شما) مورد نیاز هستند. می‌توانید اطلاعات لازم در رابطه با رشته مورد نظر خود را در سایت دانشگاه چک کنید. همچنین، می‌توانید در قسمت مقالات سایت، اطلاعات لازم درباره دانشگاه‌های آلمان را بیابید تا بهتر بتوانید دانشگاه خود را انتخاب کنید.
ابتدا باید مدارک تحصیلی مورد نیاز را آماده کرده و برای دانشگاه‌های مورد نظر خود اپلای کنید. در صورت پذیرش، باید برای سفارت و مصاحبه آماده شوید. اگر شرایط شما مورد تایید سفارت قرار بگیرد، برای شما ویزای تحصیلی صادر می‌شود.

 البته به جز تحصیل، گزینه آوسبیلدونگ نیز پیش روی متقاضیان است. آوسبیلدونگ به دوره‌های رایگان کارآموزی در آلمان گفته می‌شود که در آن کارآموزان به صورت عملی و تئوری آموزش دیده و آماده‌ی ورود به بازار کار می‌شوند. به این صورت که آموزش کارآموزان به طور همزمان در یک مدرسه حرفه‌ای و یک شرکت آموزشی صورت می‌گیرد. چند نکته جالب توجه در رابطه با آوسبیلدونگ وجود دارند که می‌توانند در تصمیم گیری به شما کمک زیادی کنند:
  • برای شرکت در این دوره‌ها نیاز به پرداخت هزینه نیست.
  • کارآموزان حین شرکت در آوسبیلدونگ، حقوق دریافت می‌کنند.
  • به علت دریافت حقوق حین آموزش، شما می‌توانید از پس هزینه‌های زندگی خود بربیایید. به این ترتیب، از ارائه تمکن مالی معاف خواهید شد. (البته این موردی در صورتی است که رقم حقوق شما بیشتر از 927 یورو ماهیانه باشد)
  • بسیاری از شرکت‌های آموزشی، کارآموزان خود را بعد از اتمام آموزش استخدام می‌کنند.

کار در آلمان

همانطور که قبل‌تر هم گفتیم، کشور آلمان یکی از پرقدرت ترین اقتصادهای دنیا دارد. از طرف دیگر، جمعیت آلمان رو به پیری است و تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز به اندازه‌ای نیست که بتواند کمبود نیروی کار گسترده‌ای که در این کشور وجود دارد را جبران کند. درحال حاضر بیشتر از 200 شغل در آلمان با کمبود نیرو مواجه هستند. همچنین، اگر بخواهیم نگاهی به آمار مهاجرت به آلمان بیندازیم، متوجه می‌شویم که تنها 7.6 درصد از کل آمار مهاجرت به آلمان مربوط به کار است. به همین علت کشور آلمان برا حفظ نیروی کار خود تا سال 2060 نیاز به حدود 400 هزار مهاجر دارد. تمامی موارد ذکر شده باعث شده اخذ ویزای جاب آفر آلمان برای کسانی که به دنبال یک شغل خوب با درآمد مناسب و سطح کیفیت بالای زندگی هستند، یک گزینه‌ی فوق العاده به حساب بیاید.
در بحث مهاجرت کاری به آلمان، بسیاری از افراد مایل هستند به منظور کار به آلمان مهاجرت کنند. آلمان هم به علت کمبود نیروی کار، نیاز به افراد جوان، حرفه‌ای و مشتاق پیشرفت دارد. افرادی که قصد مهاجرت کاری به آلمان دارند، باید حداقل مدرک لیسانس داشته و حداقل 3 سال سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی خود در رزومه داشته باشند. همچنین، دانش زبان آلمانی از موارد مهم در مسیر اخذ ویزای جاب آفر آلمان و مهاجرت شماست. در نظر بگیرید که شما یک مصاحبه با کارفرمای آلمانی خود خواهید داشت و سطح زبان آلمانی درخواستی از شما تا حد زیادی بستگی به کارفرما دارد. در صورت تأیید کارفرما و بستن قرارداد می‌توانید به سفارت آلمان در ایران مراجعه کرده و با اخذ ویزای کاری کشور آلمان مهاجرت کنید.


اقتصاد آلمان

ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که برای مهاجرت به آلمان از کجا شروع کنم؟ آیا آلمان کشور مناسبی برای مهاجرت است؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که شما در وهله اول باید سعی کنید آلمان را شناخته و راجع به ابعاد مختلف زندگی در این کشور اطلاعات کسب کنید. یکی از این ابعاد اقتصاد آلمان است. اقتصاد یک کشور ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با جنبه‌های متفاوت یک زندگی استاندارد و باکیفیت دارد و کشور آلمان هم از این قاعده مستثنی نیست.

اقتصاد آلمان چهارمین اقتصاد پرقدرت جهان است. آلمان سومین صادرکننده و وارد کننده‌ی بزرگ جهان است و شرکای تجاری معتبر فراوانی در سراسر جهان دارد. نرخ تورم آلمان در سال 2023 مقدار +4/5 درصد اعلام شده و نرخ بیکاری نیز 5/7 درصد بود. کشور آلمان سرزمین شرکت‌های قدر خودروسازی مثل دایملر بنز، آئودی، فولکس واگن و ... است. در کشور آلمان، صنعت به عنوان پایه و اساس رشد محسوب می‌شود. صنایع رایج و همینطور پرقدرت آلمان شامل صنعت خودروسازی، مهندسی الکترونیک، فولادسازی، مهندسی مکانیک، مواد شیمیایی و ... هستند.
آلمان با داشتن بازار کار پویا و قوانین کار به روز، به عنوان یک کشور مهاجر پذیر در حوزه خدمات و تجارت هم دارای رشد قابل توجهی است. در کل آلمان با صنایع پرقدرت و تولیدات قابل توجه، بازار صادرات بزرگ، بازار کار پویا و ... یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیاست.
 

آلمان

 

فرهنگ آلمان

آلمان با بیش از 83 میلیون جمعیت، کشوری مهاجر پذیر با ملیت‌های متنوع است. مردمی با فرهنگ و هنر غنی، مذاهب و آیین متفاوت و ارزش‌های مختلف به کشور آلمان معنا و مفهوم بخشیده‌اند. این سرزمین به خاطر تاریخ طولانی و پرافتخار خود شناخته می‌شود. مردم آلمان عاشق منطق، نظم، انضباط و مقررات هستند. به همین دلیل این کشور یکی از منضبط ترین کشورهایی است که می‌توان به چشم دید. زمان یک رکن مهم و قابل احترام در آلمان است. به عنوان یک مثال بسیار کوچک، سر موعد حاضر شدن در قرار امری بسیار مهم تلقی می‌شود و مردم آن را نشانه‌ی احترام می‌دانند.
یک رکن مهم و اساسی دیگر در فرهنگ آلمان، «خانواده» است. آلمانی‌ها اهمیت زیادی برای خانواده قائل می‌شوند و سعی می‌کنند مدت زمان کافی و باکیفیتی را با خانواده خود بگذرانند.
خوراکی‌های آلمانی نیز یکی از مواردی است که فرهنگ مردم آلمان با آن شناخته می‌شود. مردم آلمان میل زیادی به نوشیدنی‌ها، نان‌های آلمانی و خوشمزه، و صد البته سوسیس دارند! در کشور آلمان بیشتر از هزار نوع سوسیس وجود دارد که در وعده‌های مختلف و به روش‌های متنوع سرو می‌شوند.
جشنواره‌ها و فستیوال‌ها هم در آلمان بسیار پرطرفدار هستند. فستیوال‌هایی مثل اکتبرفست یا فستیوال نور برلین و ... هر ساله به زیباترین شکل ممکن برگزار می‌شوند و بازدیدکنندگان فراوانی را از سراسر دنیا جذب می‌کنند.


سیاست آلمان

نظام سیاسی حاکم بر کشور آلمان، جمهوری فدرال پارلمانی است که از مهم‌ترین اعضای اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. بالاترین دادگاه در این کشور، دادگاه قانون اساسی فدرال است که بر رعایت قانون اساسی نظارت کرده و در جهت تحقق آن می‌کوشد. از همین جهت، تمام مقامات دولتی دیگر باید به تصمیمات 16 قاضی قانون اساسی احترام بگذارند.
 

وسعت آلمان

آلمان کشوری وسیع در اروپای غربی با وسعت بیشتر از 350 هزار کیلومتر مربع است که از این مساحت، حدود 348 هزار کیلومتر را مساحت زمینی و 8350 مساحت آبی تشکیل می‌دهد. پایتخت این کشور نیز شهر ایالتی برلین است که یکی از 16 ایالت فدرال آلمان به شمار می‌رود. آلمان و از شمال توسط دریای شمال، دریای بالتیک و کشور دانمارک احاطه شده است. کشورهای همسایه آلمان نیز از غرب هلند، بلژیک، لوکزامبورگ و فرانسه، از شرق لهستان، جمهوری چک، از جنوب اتریش و سوییس هستند.
 

مساحت آلمان نسبت به ایران

همانطور که قبل‌تر نیز گفتیم، جمعیت آلمان 83 میلیون و جمعیت ایران 85 میلیون است. با در نظر گرفتن اختلاف جمعیتی ناچیز بین ایران و آلمان، احتمالا تصور می‌کنید این دو کشور تقریبا از نظر وسعت و مساحت تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. اما سخت در اشتباه هستید. وسعت آلمان چندان زیاد نبوده و درواقع مساحت کشور آلمان نسبت به ایران بسیار کمتر است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم، ایران حدودا 4.6 برابر بیشتر از آلمان مساحت دارد.


جمعیت آلمان 2023

جمعیت آلمان در ژانویه سال 2023 بیشتر از 83 میلیون نفر اعلام شد. متاسفانه به دلایل مختلف، جمعیت این کشور رو به کاهش است. همچنین، جمعیت آلمان در حال پیر شدن است. به همین دلیل آلمان سیاست‌های خود را به گونه‌ای برنامه ریزی کرده که برای جذب مهاجر آماده باشد. طبق آمار سال 2022 بیشتر از 15 میلیون نفر ساکن در آلمان مهاجر هستند؛ یعنی بیش از 18 درصد جمعیت! طبق این آمار، بیشترین تعداد مهاجران در آلمان، اوکراینی هستند. همچنین، بیش از 300 هزار ایرانی در آلمان زندگی می‌کنند. با توجه به تحولات دموگرافیکی که در آلمان درحال رخ دادن است، این کشور در حال تغییر سیستم رفاعی و رشد هرچه بیشتر اقتصاد است. به عنوان مثال، پیر شدن جمعیت باعث نمایان شدن دو نیاز اساسی در کشور می‌شود؛ پاسخ به نیازهای جمعیت پیر و دیگری کاهش نیروی جوان و آسیب به اقتصاد و بازار کار. به این صورت، آلمان به شدت به نیروی جوان  مهاجر احتیاج دارد.


آب و هوای آلمان

برای اینکه بتوانیم آب و هوای آلمان را با هم بررسی کنیم، باید ابتدا نگاهی به جغرافیای آلمان داشته باشیم. آب و هوای کشور آلمان به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی که دارد بسیار متنوع است. در کل، آلمان آب و هوایی مرطوب و معتدل دارد اما در طی فصول تغییرات زیادی در میزان تابش آفتاب، بارش و ... دیده می‌شود. از شمال، کشور آلمان توسط دریای شمال و بالتیک احاطه شده؛ همچنین مناطق جنوبی و مرکزی آلمان توسط جنگل‌ها و رودخانه‌های راین، ماین و دانوب پوشیده شده اند.
تمامی این موارد باعث شده آلمان آب و هوای غیر قابل پیشبینی داشته باشد. کشور آلمان در فصل بهار در ناپایدارترین حالت خود قرار میگیرد. یعنی باید هر لحظه منتظر بارش بوده و لباس مناسب به همراه داشته باشید. گرمای تابستان آلمان در گرم‌ترین مناطق نهایتا تا 24 یا 25 درجه بالا می‌رود. پاییز و زمستان نیز بسیار سرد بوده و حتی در بعضی مناطق یخبندان است. به جز تاثیر فصل در آب و هوا، منطقه نیز تاثیر بسیاری در گرما، سرما، بارش و رویدادهای آب و هوایی دارد. به عنوان مثال در مناطق شمالی آلمان، آب و هوا خنک تر و مرطوب‌تر است.
 

نقشه آلمان و همسایگانش

آلمان کشوری در اروپای غربی است که در جنوب دریای شمال و دریای بالتیک قرار دارد. همسایگان آلمان شامل لهستان و جمهوری چک از غرب، دانمارک از شمال، بلژیک، هلند، لوکزامبورگ، فرانسه از غرب و اتریش، سوییس و لیختن اشتاین از جنوب هستند. در تصویر زیر نقشه آلمان و همسایگانش را مشاهده می‌کنید.

نقشه آلمان و همسایگانش


 همچنین، این کشور زیبا 16 ایالت و 2056 شهر دارد. پایتخت آن برلین است و از شهرهای مهم آن می‌توان به مونیخ، فرانکفورت، هامبورگ، کلن، اشتوتگارت، دوسلدورف و غیره اشاره کرد.
 

ازدواج در آلمان

یکی از روش‌های مهاجرت به این کشور که معمولا به عنوان راحت ترین راه مهاجرت به آلمان شناخته می‌شود، مهاجرت از طریق ازدواج و اخذ ویزای پیوست است. اگر شریک زندگی شما یک شخص غیر تبعه‌ی آلمانی است که اجازه اقامت کشور آلمان، بلو کارت اتحادیه اروپا، یا کارت ICT را دارد، می‌توانید ویزای پیوست همسر خود را دریافت کرده و همراه او به کشور آلمان مهاجرت کنید. در نظر بگیرید که باید حداقل مدرک زبان آلمانی (سطح A1) داشته باشید. علاوه بر این، مکان زندگی فرد مقیم آلمان باید از فضای کافی برخوردار بوده و تأمین مخارج زندگیتان باید تضمین شده باشد.
توجه داشته باشید که فردی که اقامت آلمان را دارد، باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • باید درآمد کافی برای ساپورت کردن خود و خانواده خود را داشته باشد.
  • باید در کشور آلمان یک محل زندگی داشته باشد.
  • باید ثابت کند که پول کافی برای تأمین خانواده را دارد.
  • باید مجوز اقامت موقت، دائم یا کارت آبی اتحادیه اروپا را داشته باشد.
  • باید بتواند بیمه درمانی برای خود و خانواده فراهم کند.
  • به زبان آلمانی مسلط باشد.

همچنین، فرد متقاضی برای دریافت ویزای پیوست نیز باید دارای شرایط زیر باشد:
  • مدارک لازم برای اخذ ویزای پیوست
  • ترجمه مدارک
  • دانش زبان آلمانی حداقل A1

قوانین جالب کشور آلمان

  • نام هر شخص باید با دقت انتخاب شده و واضحا جنسیت فرد را معین کند؛ چون تغییر اسم در این کشور کار بسیار سختی است.
  • در آلمان تمامی اداره‌ها و شرکت‌ها باید پنجره داشته باشند.
  • در کشور آلمان شستن ماشین در خانه ممنوع است.
  • رعایت سکوت در یکشنبه‌ها واجب است و هر شخصی که در این روز سر و صدا ایجاد کرده و باعث اعتراض همسایه‌اش شود جریمه خواهد شد.
  • بالشت و متکا در آلمان به عنوان سلاح شناخته می‌شوند.
  • هنگام خرید نوشیدنی و بطری، مبلغی در حدود 8 الی 25 سنت از خریدار بیشتر گرفته شده و هرگاه شخص بطری خالی را بازگراند مبلغ اضافی به وی عودت داده می‌شود.
  • بعد از ساعت 12 شب، سر و صدا ممنوع است.

 

شهرهای مهم آلمان

کشور آلمان دارای 16 ایالت فدرال و 2056 شهر بوده و پایتخت آن نیز شهر برلین با جمعیت بیشتر از 3 میلیون نفر است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی مهم‌ترین شهرهای آلمان بپردازیم.


برلین

پایتخت آلمان، برلین، با جمعیت بسیار، نسبت به شهرهای دیگری چون مونیخ مقرون به‌صرفه‌تر است. البته، طی سال‌های اخیر هزینه های زندگی در برلین کمی گران تر شده است. میانگین هزینه اجاره یک آپارتمان کوچک یک خوابه در برلین اکنون حدود 1321 یورو در ماه است. با وجود این افزایش، برلین مقرون به صرفه‌تر از بسیاری از پایتخت‌های بزرگ اروپایی است؛ درواقعع قیمت اجاره خانه در برلین حدودا 11.9٪ کمتر از پاریس، 47.7٪ کمتر از لندن، و 20٪ کمتر از آمستردام است.
 

مونیخ

مونیخ گران‌ترین شهر آلمان و مرکز ایالت باواریاست و طبق آمار 2024، هم اکنون بیشتر از یک میلیون و پانصد نفر جمعیت دارد. مونیخ همچنین جایگاه یازدهمین شهر بزرگ در اتحادیه اروپا را از ان خود کرده‌است و امروزه به عنوان یک مرکز جهانی در حوزه‌های علمی، مالی، تکنولوژی، گردشگری و خلاقیت و نوآوری شناخته می‌شود. اگر قصد مهاجرت به کشور آلمان را درید، مونیخ می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما باشد؛ نزدیک به 30 درصد جمعیت کل مونیخ را مهاجران و افراد خارجی تشکیل می‌دهند که تعداد بسیاری از آن‌ها از ترکیه، کرواسی و ایتالیا هستند.
مونیخ فاصله چندانی از رشته‌کوه‌های آلپ ندارد و گاها زمستان‌های سردی را متحمل می‌شود. دمای هوا در بعضی ماه‌های سال مثل ژانویه یا فوریه به -13 درجه هم می‌رسد. در مقابل، گرم‌ترین روزهای خود را در روزهای تابستانی و در ماه‌های جولای و آگوست با حداکثر دمای 31 درجه سپری می‌کند.
همچنین این شهر مکان‌های گردشگری بسیار دیدنی و جذابی دارد که سالانه هزاران نفر را به خود جذب می‌کند. کاخ‌ها و قصرهای دیدنی، طبیعت بکر و حتی میادین شهر به عنوان جاذبه‌های گردشگری مونیخ شناخته می‌شوند.

  • کاخ نیمفنبورگ
  • میدان مارین
  • باغ انگلیسی
  • پارک المپیک
  • موزه آلمان

هامبورگ

هامبورگ یک شهر ایالتی مهم و زیبا در کشور آلمان و برگترین شهر این کشور بعد از برلین است. این شهر همچنین یکی از مهم‌ترین بنادر آلمان و اروپاست که کمپانی‌های رسانی، بندری و تجاری بسیاری در آن فعال هستند. هم اکنون بیشتر از 1.800.000 نفر ساکن هامبورگ هستند که جمعیت زیادی از آن‌ها خارجی هستند. این افراد به ترتیب بیشترین جمعیت از کشورهای ترکیه (بیش از 44 هزار نفر)، اوکراین (بیش از 33 هزار نفر)، افغانستان (بیش از 24 هزار)، لهستان (بیش از 23 هزار نفر)، سوریه (بیش از 17 نفر)، پرتغال (بیش از 11 نفر)، رومانی (بیش از 10 هزار نفر)، ایران (بیش از 9 هزار) و غیره هستند.
آب و هوای این شهر زیبا تا حد بسیار زیادی بسته به موقعیت جغرافیایی آن است. رود الب که از دریای شمال در قسمت شمال غربی هامبورگ سرچشمه می‌گیرد از این شهر عبور کرده و آب و هوایی اقیانوسی به آن داده‌است. دمای هامبورگ در زمستان تا -1 درجه و در تابستان تا 23 درجه می‌رسد.
هنر، تئاتر، موسیقی و تاریخ نیز اهمیت بسیار ویژه‌ای در این شهر داشته و به آن روح می‌بخشند. از این رو، گالری‌ها، موزه‌ها و مکان‌های تاریخی بسیاری در این شهر قرار دارند. تعدادی از مکان‌های دیدنی هامبورگ در لیست زیر هستند:

  • سرزمین مینیاتوری
  • باغ وحش هاگنبک
  • کلیسای سنت میشل
  • پارک پلانتن اون بلومن
  • گالری هنری هامبورگ

فرانکفورت

شهر فرانکفورت با بیش از 790 هزار نفر شهروند، پرجمعیت‌ترین شهر ایالت هسن و پنجمین شهر پرجمعیت آلمان بوده و یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری، فرهنگی، تحصیلی، لجستیک و گردشگری است. این شهر نیز همچون دیگر شهرهای بزرگ و مهم آلمان مهاجرپذیر بوده و افراد با ملیت‌های ایتالیایی، ترک، کرواسی و غیره در آن زندگی می‌کنند. فرانکفورت مخصوصا در حیطه تحصیلی حرف‌هایی برای زدن داشته و دانشگاه‌هایی با رنکینگ‌های بالا دارد؛ مثل دانشگاه گوته، دانشگاه علوم کاربردی گوته، دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی گوته، مدرسه امور مالی و کسب و کار گوته و غیره.
این شهر زیبا به علت داشتن ساختمان‌های کوچک و بزرگ متنوع، اسکای لاین بسیار جذابی داشته و به Mainhattan -ترکیبی از منهتن و نام رود ماین- معروف است. رودخانه ماین از وسط شهر فرانکفورت عبور می‌کند و سواحل بسیار زیبایی در این شهر دارد. جنگل فرانکفورت نیز در جنوب این شهر واقع شده که بزرگ‌ترین جنگل در کشور آلمان است. جغرافیای این شهر باعث شده نسبت به شهرهای دیگر آلمان آب و هوای اقیانوسی و گرم‌تری داشته باشد. دمای هوا در تابستان‌های فرانکفورت حداکثر 34 درجه (جولای) و در زمستان نیز حداقل -9 درجه (در ماه ژانویه) است.
فرانکفورت علاوه بر اینکه مقصدی مناسب برای مهاجرت، تحصیل، کار و زندگی است، با توجه به سواحل زیبای رود ماین، جنگل زیبا و ساختمان‌‌های مدرن و قدیمی می‌تواند مکانی جذاب برای سفر و گردشگری هم باشد. در لیست زیر تعدادی از مکان‌های دیدنی فرانکفورت را مشاهده می‌کنید:

  • موزه اشتادل
  • باغ پالم
  • خانه کهن اپرای فرانکفوت

جاذبه‌های گردشگری آلمان

آلمان کشوریست با جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی و حتی مدرن بسیار زیبا و متنوع. از معماری مدرن و جذاب این کشور گرفته تا شهرهایی با قدمت بسیار، همه و همه سالانه توجه افراد زیادی را به خود جلب می‌کنند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بعضی از برجسته‌ترین مکان‌های دیدنی و توریستی کشور آلمان را به شما معرفی کنیم.

  • کلیسای جامع کلن: کلیسای جامع کلن یکی از زیباترین کلیساهای کاتولیک جهان با ارتفاع 157 متر است که لقب سومین کلیسای بزرگ دنیا را از آن خود کرده‌است. سبک معماری این کلیسای عظیم گوتیک بوده و ساخت آن بیش از 600 سال به طول انجامیده‌است. شکوه و زیبایی این کلیسا به قدری شگفت‌انگیز است که روزانه نزدیک به 20 هزار نفر بازدیدکننده دارد.
  • قلعه نویشوانشتاین: قلعه نویشنوانشتاین یک قصر سفید زیباست که متعلق به لودویگ دوم، پادشاه ایالت باواریا بود. شاید جالب باشد اگر بدانید این قلعه الهام بخش انیمیشن زیبای خفته دیزنی لند بوده‌است.
  • جنگل سیاه: یکی از بهترین گزینه‌ها برای بازدید از طبیعت بکر آلمان جنگل سیاه است. این جنگل بزرگ در ایالت بادن وورتمبرگ قرار گرفته و با درختان عظیم و آبشارهای زیبا پوشیده شده‌است.
  • دروازه براندنبورگ: یکی از مهم‌ترین نمادهای شهر برلین دروازه براندنبورگ است. درواقع مهم‌ترین مکان گردشگری و نمادین این شهر همین دروازه دویست ساله بزرگ و زیباست. بعد از ساخت دیوار برلین طی جنگ جهانی دوم، این دروازه در قسمتی قرار گرفته بود که نه توسط افراد ساکن غرب و نه افراد شرق برلین قابل مشاهد نبود. بعد از اینکه دیوار را تخریب کردند این دروازه تبدیل به نماد اتحاد و آزادی برلین شد.

آلمان

  • میدان مارین: در مرکز شهر مونیخ میدان قدیمی و باشکوهی قرار گرفته که میدان مارین نام دارد. این میدان از سال 1158 به عنوان مرکز این شهر شناخته شده و به قلب مونیخ شهرت دارد. ساختمان‌های مهمی چون تالارهای شهر نیز در همین میدان قرار گرفته‌اند.


 

مقالات مشابه آلمان

© Copyright 2015-2023 zidex - All Rights Reserved - Develop by: zidex