تماس با لانر هلدینگ
فهرست عناوین

مالیات در آلمان

41
مالیات در آلمان

اگر شما هم قصد مهاجرت به آلمان را دارید، حتما قبل از مهاجرت اطلاعات خود را در رابطه با سیستم مالیاتی آلمان بالا ببرید. مخصوصا اگر برنامه کار کردن در آلمان دارید، مقوله مالیات بر درآمد در کشور آلمان از مهم‌ترین پارامترهای زندگی در آلمان است. در این کشور مالیات های اصلی عبارتند از مالیات بر درآمد و سهم تامین اجتماعی، مالیات همبستگی، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات کلیسا. همچنین، هر شخص مالیات در آلمان را بر اساس کلاس مالیاتی خود پرداخت می‌کند.
 

مالیات بر درآمد در آلمان

قبل از اینکه شغل خود را در آلمان آغاز کنید، باید حتما حداقل اطلاعات مختصری در مورد مالیات بر درآمد، کلاس مالیاتی و سایر مالیات‌ها کسب کنید. هر شخصی که در آلمان زندگی می کند و شاغل است، مشمول مالیات بر درآمد (Einkommensteuer) می‌شود. در کشور آلمان هر فرد به نسبت میزان درآمد سالانه‌ای که دریافت می‌کند باید مالیات بر درآمد بپردازد. به این معنا که هر چقدر درآمد شخصی بیشتر شود، باید مالیات بر درآمد بیشتری نیز بپردازد.اما به صورت دقیق مالیات در آلمان چند درصد است؟
در این کشور، مالیات بر درآمد شما به صورت خودکار توسط کارفرما، با توجه به سیستمی به نام Lohnsteuer- از حقوق شما کاسته می‌شود. برای محاسبه مالیات در آلمان در سال 2024 به لیست زیر دقت کنید:

  • درآمد سالیانه تا €11,604مالیات بر درآمد ندارد.
  • درآمد سالیانه از €11,605 تا €66,760 مالیات بر درآمد 14 الی 42 درصدی دارد.
  • درآمد سالیانه از €66,761 تا €277,825 مالیات بر درآمد 42 درصدی دارد.
  • درآمد سالیانه بیشتر از €277,826 مالیات بر درامد 46 درصدی دارد.

کلاس مالیاتی در آلمان

شش طبقه مالیاتی در آلمان وجود دارد (به نام Steuerklassen)، که هر کس با توجه به وضعیت خود در یکی از آن‌ها قرار می‌گیرد. طبقه مالیاتی که شما در آن قرار می‌گیرید بر میزان مالیات شما تأثیر می‌گذارد.
 

  • طبقه اول: مجرد / بیوه / مطلقه. افراد متاهل که در کلاس های دوم، سوم یا چهارم نیستند
  • طبقه دوم: پدر یا مادر مجرد
  • طبقه سوم: افراد متاهلی که همسرانشان فوت شده یا حقوق دریافت نمی‌کنند/در طبقه بندی مالیاتی پنجم
  • طبقه چهارم: متاهلانی که هر دو درآمد دارند
  • طبقه پنجم: افراد متاهلی که همسرانشان در طبقه مالیاتی سوم طبقه بندی می‌شوند
  • طبقه ششم: افراد با دستمزد از بیش از یک کارفرما

کلاس مالیاتی در آلمان

پس گرفتن مالیات در آلمان

طبق قوانین مالیاتی کشور آلمان افراد زیادی می‌توانند مبلغی از مالیات را کم کرده و مالیات کمتری بپردازند. برای این کار چند روش به شرح زیر وجود دارد:

  • عودت وجه مالیات: انجام این کار برای کارمندان الزامی نیست اما افراد می‌توانند برای بازگشت وجه خود درخواست دهند.
  • درخواست کاهش مالیات: افراد به دلایل درمانی، مراقبت از فرزندان یا هزینه‌های مرتبط با شغل خود می‌توانند درخواست کاهش مالیات بدهند.
  • هزینه‌های کار فریلنسری: اگر کار شما فریلنس یا به صورت دور کاری است، می‌توانید بخشی از مبلغ اجاره خانه، تجهیزات و ... را کم کنید.

مالیات کلیسا در آلمان

مالیات کلیسا در آلمان (Kirchensteuer) مبلغیست که باید توسط افراد مسیحی یا یهودی که در کلیسا ثبت نام کرده‌اند پرداخت شود. این مالیات هم مثل مالیات بر درآمد و سهم تأمین اجتماعی معمولاً مستقیماً از دستمزد ناخالص شما کسر می‌شود. افراد با نرخ 8 تا 9 درصد از بدهی مالیات بر درآمد خود، بسته به ایالتی که در آن ساکن هستند، مالیات می‌پردازند. به کمک این سیستم مؤسسات مذهبی بودجه را مستقیماً از پیروان خود دریافت می‌کنند و ایالت به نمایندگی از کلیساها مبلغ را جمع‌آوری می‌کند.
 

مالیات همبستگی در آلمان

مالیات همبستگی اولین بار بعد از اتحاد آلمان غربی و شرقی در سال 1991 معرفی شد. این مالیات برای کمک به تامین مالی هزینه‌های کشور آلمان از مردم اخذ می‌شود. در سال 2021، پس از 30 سال، هزینه اضافی همبستگی (Solidaritätszuschlag) برای اکثر افراد لغو شد. با این حال، افرادی که حقوقشان از سقف معافیت سالانه (Freigrenze) -یعنی مبلغ 73000 یورو برای افراد مجرد و حدود 151000 یورو برای زوج های متاهل- فراتر می‌رود، همچنان باید هزینه مالیات را بپردازند.

معاف از مالیات
 

مالیات شرکت در آلمان

کمپانی‌هایی که در آلمان ثبت شده‌اند باید مالیات شرکت بپردازند. درواقع این مالیات از سود کمپانی‌ها کسر شده و نرخ استاندارد آن 15 درصد است (به علاوه 5.5 درصد مالیات همبستگی). علاوه بر موارد مزبور، کمپانی‌ها باید مالیات تجارت شهرداری را -از 7 الی 17 درصد بسته به موقعیت جغرافیایی- نیز بپردازند.

© Copyright 2015-2023 zidex - All Rights Reserved - Develop by: zidex